Forside

Rapport

RAPPORT OM ORLOV TIL EFTERUDDANNELSE I SKOLEÅRET 2014/2015
Lars Koue Mogensen Testrup Højskole

Alle link i noterne er samlet i https://www.channelkit.com/lkm-dk/side-fodnoter/

3D hardware

Scannere
For få år siden, da jeg formulerede beskrivelsen af min orlov, var det at scanne 3D ind i en computer noget meget dyrt og besværligt. Der arbejdede man på hjemmestrikkede løsninger med en videoprojektor til at projekterede et net på emnet og et web-cam til at optage. Scanneren kan man bruge til alt fra at kopiere skulpturer i La Sagrada Familia til at kopiere emner man ønsker at forbedre eller stjæle. Nu er kan man købe nemme fungerende håndholdte scannere fra 3500 kr. og op og desktop scannere fra 10.000. XYZPrinting har endda en kombineret scanner / printer til 7000 kr.

3D mus
Der findes en række værktøjer, som jeg har valgt at kalde 3D mus fordi de registrerer håndens bevægelser rummeligt. De kan efter signe bruges til at modellere i 3D programmer. Leapmotion er baseret på den samme teknologi, som spilbokse som Nintendo Wii og Windows Xbox.
Cubify Touch 3D stylus er en mekanisk moddelerpind .
Om nogle af teknologierne er på vej andre steder hen end i glemmebogen er tvivlsomt.