* Indledning

Projekt-ansøgning

RAPPORT OM ORLOV TIL EFTERUDDANNELSE I SKOLEÅRET 2014/2015
Lars Koue Mogensen Testrup Højskole

Alle link i noterne er samlet i https://www.channelkit.com/lkm-dk/side-fodnoter/

3D software
Grundlaget for at arbejde med fremstilling af 3D objekter er selvfølgelig en eller anden form for computerprogram.
Mit udgangspunkt er at afsøge markedet, med vejledning fra folk, der bruger programmerne til dagligt, enten arbejdsrelateret, eller som hobby. Det er svært at vide om man får det hele med, men det har været mit mål at se forbi forskellige ”religioner” inden for programmerne. Jeg har arbejdet i de billige og gratis programmer, som jeg mener kan have relevans for højskolebrug. Det har jeg gjort ved at konstruere dagligdags objekter fra grunden. Det drejer sig om en te-filter holder, et krus og en batterikasse til et Ricoh GR kamera. Derudover her jeg prøvet at arbejde friform skulpturelt i form af en buste. De øvrige programmer har jeg enten selv haft åbnet i prøveversioner, eller har set på mens andre har arbejdet og demonstreret dem.

Typer:
Der findes to typiske typer software til fremstilling af objekter til 3D printning:

Konstruktions typen, hvor man opbygger fra enkelte geometriske former: En kop fremstilles ved at tage en kegle, vende den på hovedet Spidsen fjernes, enten ved at klippe den bort eller placere et andet objekt samme sted som spidsen og fjerne fællesmængden. Man kan udhule den ved igen at kopiere formen, formindske den og placere den inden i den originale form og derefter fjerne fællesmængden. Til sidst tilføjer man en tilføje en kort udhulet cylinder vinkelret på som hank.

Skulptur typen. Her tager man igen udgangspunkt i en simpel form. En kop kunne her fremstilles ud fra en kugle. Først trykker man bunden flad, trykker et hul i midten af toppen og derefter trækker man siderne op.

De fleste testede programmer har enten add-ons så de kan fungere som både konstruktions eller skulptur program, eller også kan man skifte mellem funktionerne inden i programmet. Programmerne ligner hinanden, men her er en oversigt over de mest kendte i forskellige prislag:

Over 25.000 kr
Autodesk:  Autocad
Dassault systems: Solidworks

Mellemprisgruppen: omkring 10.000 kr
Rhino
TurboCAD
Zbrush  (kun skulptur software)

Billige / Gratis, som ville kunne bruges i undervisning.
Trimple SketchUp Make: Førhen ejet af Google. Gratis i basisversionen, men mangler STL, som er det ”sprog” eller filsystem, der kan snakke direkte med en 3D printer. Under installation er det svært at undgå betalingsversionen ”Trimble SketchUp” til 4000 kr. Nok det mest primitive jeg er stødt på. Der er mange der bruger programmet også til undervisning, men min oplevelse med utallige geninstalleringer på forskellige PC computere og en fornemmelse af at man hele tiden skal passe på ikke at opgradere til betalingsversionen, gør at jeg ikke kan lide at bruge det.  http://www.sketchup.com/

Autodesk 123D Design består af flere underprogrammer. Gratis i basisversionen. Nogle af disse er lavet som mobil apps, så det kræver en del kræver båndbredde, at arbejde med komplicerede ting. Passer umiddelbart til MakerBot Replicator, som er en af de meget populære 3D printere. Lige til at gå til og der findes masser af gode undervisnings videoer.  på Youtube.com
Fablab Berlin bruger programmerne, men arbejder på at opgradere til Autodesk Fusion 360.

Cubifi Design & Cubifi Sculpt 1750 kr.  i alt. Cubify laver 3D printere, scannere og andet hardware som lægger sig tæt op ad Apple i både udseende og funktionalitet, forstået som at det er nemt, men man kan ikke bestemme ret meget selv. De to programmer er nemme at komme i gang med og er helt integreret med Cubifi printere, men kan også benyttes med andre printere.

Fusion 360 . Programmet kommer fra Autodesk, en af de to største spillere på markedet.
Programmet er Cloud- og abonnementsbaseret, altså, at man gemmer arbejdet på nettet og det opdateres automatisk, helt som de grafiske pakker fra Adobe også gør det nu.
Man kan arbejder på alt fra en stationær computer til tablet og se og flytte filer på en mobiltelefon app
Man kan dele arbejdet med andre i en gruppe så man kan arbejde DIWO
Det har alle de features som de store og dyre programmer har. Herunder animation, så man kan bygge en maskine og se at de enkelte bevægelige dele arbejde (og fejlfinde på den måde)
Det er gratis som undervisningsversion, men koster $300 pr år for andre
Der er en masse af step-by-step videoundervisning på YouTube:
Brugerinterfacet det ligner det man kender fra programmerne fra Adobe.
Der er support og hjælp til konkrete problemer og at den fungerer meget hurtig.
Vær opmærksom på at visse antivirusprogrammer ser Fusion 360 opdateringsfiler som potentielle virusfiler

Programmet er for mig at se det bedste både som program i undervisningen og til løsning af alle typer opgaver som jeg kan forestille mig på Testrup Højskole.
Det også bruges i forbindelse med skæretegninger til laserskæren på Godsbanen i Århus. Her er det rigtigt godt til at vise hvordan samlede emner vil komme til at se ud.
Ellers fungere Adobe Illustrator fint som tegneprogram til laserskæren.